fredag den 26. februar 2016

Lotte er gået loppe-genbrugs-amok!



Som overskriften antyder, så er jeg blevet bidt af en gal genbrugs-loppe-trang! Jeg har hele ugen været afsted, næsten hver dag, i diverse genbrugsbutikker og loppesteder jeg har kunne komme i nærheden af. Først på ugen fandt jeg noget lækkert glas i laksefarvet. Fadet har jeg et af i forvejen, men kunne ikke dy mig, da det stod til 10,-. Skålen har jeg før omtalt i indlægget Min elskede laks, og er fra Guld og Rod i Viborg. Den kostede vidst omkring en 20,-. 

Det gyldne fad var et kæresten ville have, da han har fået lidt glas i den farve af hans bedstemor. Den lille grønne marmeladekrukke fra Le Creuset fandt jeg i Guld og Rod for 15,- - den fejler ingenting, men mangler desværre den lille træ/silikone ske der normalt medfølger. Har altid gerne ville have det grønne i Le Creuset serien, men har ikke haft råd, men denne skulle jeg bare have med hjem!

Bøgerne er jeg rigtig glad for - jeg er har endnu ikke fået fornøjelsen af at læse Stieg Larsson bøgerne, men har da fået købt Pigen der legede med ilden, og så fandt jeg også lidt en af bøgerne fra The Original Shannara Triology, Shannaras Sværd af Terry Brooks. Hvor heldig er man lige at finde så godt læsestof på genbrug!?


I Guld og Rod fandt jeg denne lille kop i Blå Blomst (Flettet) af Royal Copenhagen. Den kostede 30,- og har et lille skår i øverste kant, så den er kommet med hjem og har fået nyt liv med nogle perlehyacinter (som nu er spist af kattene - mega øv!).


Hver tirsdag er vi i Risskov og i nærheden (Tilst) ligger der noget der hedder Loppeforum. Her havde de en masse (desværre for dyre) ting i laksefarvet glas og denne Mågestel kagetallerken til 30,-. Den tog jeg med, da jeg var lidt øv over ikke at have råd til glas tingene. 

Billedet er lånt
De to stager - fundet på genbrug i Viborg - er af Bing og Grøndahl og kostede mig samlet 50,-. Har senere fundet ud af at de er en form for lys indsats til en vase, som er noget Limited Edition. Vasen havde de desværre ikke, men jeg bruger dem som de er - indtil jeg finder vasen. Dog synes jeg de er flottere uden, så skulle være mere for samlerværdiens skyld.


Vi var også afsted senere på ugen og her fandt jeg flere bøger (se bort fra gengangerne fra før). Dertil Luftkastellet der blev sprængt (mangler nu kun den første!), og Harry Potter and the goblet of fire. Grunden til at jeg køber Harry Potter bogen på engelsk, når jeg allerede har den danske version, er at jeg har de tre sidste bøger (også) i den (samme) engelske børne udgave, da det var dem jeg kunne få fingrene i først. 
Kunne jo ikke vente på den danske udgave.Så jeg vil meget gerne have en samling af dem også. Mangler alle andre end denne og de tre sidste. Så jeg bliver så glad når jeg endelig har fundet en! Der går altså lidt magi tabt i oversættelserne. Elsker at læse på originalsproget, når det kan lade sig gøre!


Hvis i kan klare mere så har jeg altså lidt flere genbrugs- og loppefund. Fandt blandt andet denne bog, Mig før Dig af Jojo Moyes (som jeg ELSKER!) på genbrug til 15,- (den koster stadig ca. 100,- i butikkerne). Jeg har fornylig stiftet bekendtskab med forfatteren og jeg elsker simpelthen hendes måde at fortælle og fortrylle på. Denne bog hørte jeg på lydbog - men da jeg lige har købt efterfølgeren Efter dig, så skulle jeg også have den første. Hvis i ikke har læst dem endnu, så gør det! I går seriøst glip af den største tøse-tude-elske-hyle-kærligheds-bog!

Stagerne har jeg længe kigget efter i Guld og Rod, og kostede 40,-/stk. De er fra Lyngby Porcelæn. Tænker de kunne være flotte til et flot dækket forårsbord! Den lille tallerken købte jeg fordi jeg elsker farverne og så er den fra Royal Copenhagen og kostede mig kun 20,- på genbrug, så det er et godt køb!


Sidste genbrugstur i denne uge, igår, bød på en bølge af nostalgi. Jeg så disse tre (knap så kønne) rådyr på et bord udenfor en antik/retro butik i Viborg - og fik en tsunami af minder om min mormor og morfar, da jeg som barn beundrede sådan nogle hjemme hos dem. Var også så heldig at min morfar gav mig dem - lang tid efter min mormor var gået bort - og jeg havde dem indtil den store gik for meget i stykker i benene. De blev smidt ud - og har fortrudt det lige siden, men nu har jeg altså købt nogen magen til, da jeg ikke nænnede at lade dem stå. Så kan jeg mindes de to skønne mennesker hver dag når jeg ser på dem!

Lågkrukken i glas er magen til noget af det jeg har i laksefarvet - den lille skål længere oppe - men er i klar glas. Jeg ELSKER lågkrukker, som jeg også tidligere har nævnt, så jeg kunne ikke dy mig, og så kostede den mig kun 15,-. Skal nok snart vise jer min lågkrukke samling!

Det var så alle de køb jeg har gjort mig denne uge, og jeg kan roligt love at der kommer flere i næste uge, for kæresten og jeg har planer! Skumle og dyre planer - som går ud på mange og lange genbrugsture hele næste uge! Kan næsten ikke vente med at finde flere lækre ting og skal nok dele det hele med jer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar