torsdag den 11. juni 2015

Min første konfrontation på en skraldetur - samt lidt opsang

Jeg har netop oplevet min første trælse situation på en skraldetur. Jeg var gået i en container imens kæresten var på shopping i en butik, skal lige siges jeg troede at butikken var lukket og de ansatte var gået - ud kommer der to kvinder imens jeg står med ting i favnen (god fangst siger jeg jer!) - jeg skynder mig at lukke containeren og går over imod bilen. Den ene dame råber meget surt "Kan jeg hjælpe dig med noget!?".

Jeg er høflig og siger at det kan hun ikke, men hun lader mig ikke slippe så let. Jeg vil ikke komme ind på detaljer i vores "samtale", men hun er i hvert fald meget ubehøvlet overfor mig og det ender med at jeg giver hende tingene i favnen og siger at de jo bare kan sætte lås på deres container hvis de ikke ønsker at skraldere skal tage noget, da det jo ikke er ulovligt (medmindre man forcere en indhegning eller brækker låse op).

Det korte og det lange er så at jeg fra nu af IKKE skralder der mere, ej heller gør det alene. Det var første gang at jeg stod alene med hovedet i en container - uden andre at støtte mig op af - og mine psykiske problematikker gør at jeg ikke skal prøve det igen - nogensinde! Så nu har jeg også prøvet på egen krop at blive antastet af sure ansatte der er imod skraldning. Dog skulle jeg nok have undersøgt nærmere om butikken reelt set var lukket og at de ansatte var gået, men det er nu en lektie jeg tager med mig i fremtiden og opfordre hermed andre til at gøre det samme!

Vi har snart oplevet mange der vælger at gå i containere og skraldespande FØR butikkerne er lukket og ovenikøbet imens de ansatte smider ud. Det tager jeg STÆRKT afstand for. Man skal have respekt for butikken og deres omdømme, samt de ansatte og eventuel kunder der ser en. Det er ikke behageligt at blive overrasket af folk der roder i skraldespande. Så derfor er jeg faktisk også noget flov over at jeg har gået over stregen her, dog kunne jeg godt have ønsket mig en bedre tone fra den ansatte - jeg er jo trods alt et anstændigt menneske og ikke en tyv!

Jeg er godt klar over at der er delte meninger om hele det med at skralde og jeg vil råde dem til der er imod at sætte sig ind i loven omkring det og eventuelt spørge politiet hvis i er i tvivl om hvordan de ser på det i jeres område. Hav dog respekt for skraldere - de er det jo af en god grund (de fleste af dem!). Mange hjælper også socialt udsatte og folk uden penge til mad, så hvad skade gør det at de tager noget skrald!?

Mine forældre oplevede til en familiespisning at nogle af dem var direkte forarget over at kæresten og jeg skralder. Det har overrasket mig at man så ikke har kontaktet mig med kristiske spørgsmål - fremfor at ringe rundt i familien for at sprede sin forargede galde, men sådan skal det åbenbart være. Jeg er af den holdning at man bare kan spørge mig hvis der er noget man gerne vil vide noget om - fremfor at bagtale. Det kan jeg slet ikke have. Derfor må i også gerne stille spørgsmål til det herinde hvis i vil, men vil dog råde jer til at sætte jer ind i loven og reglerne omkring det før i kaster om jer med tyveri-anklager!

1 kommentar:

  1. Jeg ville sku ønske at butikkerne selv gjorde det lettere for skralderne.. Lavede et specielt sted de kunne stille de ting som man kan tage.. Jeg hørte fra en på Twitter den anden dag at der er nogen steder hvor personalerne kan finde på at pisse i de der kontainer og det er sku langt ud og mega klamt.. Hvorfor ikke hjælpe skralderne og samtidig ha mindre spild.. Jeg er sku i chok..

    Knus <3

    SvarSlet