fredag den 19. december 2014

19. december - Yndlings Juledufte

Glædelig 19. december! Så er der ikke længe til juleaften, var? Glæder mig helt eminent til julemaden! Jeg beklager at jeg er lidt fraværende nogle dage, men som i nok ved forsvinder problemer ikke, bare fordi det er jul. Så jeg kæmper stadig med trælse tanker og kæresten har det også skidt, så er ikke altid jeg har overskud til at skrive blogindlæg.

MEN dagens tema er "Yndlings Juledufte" og jeg har mange af slagsen. Billedet herunder illustrere egentligt min absolutte favorit duft - og dermed også juleduft, da man ofte bruger vanilje i julekager, desserter og så videre. Vanilje både smager og dufter skønt og den får mig til at tænke på vaniljekranse, risalamande og JUL!

http://choko-laden.dk/catalog/index.php?cPath=78
Derudover er duften af julemad bare indbegrebet af jul for mig! Det sætter mundvands produktionen igang bare at tænke på det! Samtidigt er det også en ond duft, da en flæskesteg, and eller kalkun dufter laaaaang tid før den skal spises, så man lider i de timer det tager før den er færdig. Dertil hører også brun kartoflerne (som er min store last), rødkålen og duften af risalamande imens man rører den sammen. AMEN!

http://www.visitdenmark.dk/da/danmark/gastronomi/opskrifter-paa-klassisk-dansk-julemad
Dertil kommer også alle de andre krydderier/krydderurter hvis dufte man bliver betaget af i juletiden: Kanel, stjerneanis, nelliker, timian, rosmarin og laurbærblade. De dufte gør mig i julestemning, også selvom jeg dufter dem om sommeren. De hører bare til den danske jul! Sidder sgu og bliver helt sulten nu ved tanken og har flere gange måtte synke mit mundvand.

Duften af gran er også indbegrebet af jul (da man her slæber de stakkels små træer ind i de varme stuer, til de segner og visner). Man kan nyde duften når man er ude og gå ture i julen - som her på billedet hvor jeg er ude og finde ting til juledekorationer med min far, søster (på billedet) og kæresten. Laver juledekorationer med gran på, eller når man danser om juletræet juleaften. Gran skal der til!


En anden duft jeg forbinder med jul er, når man åbner alle ens kasser med julepynt og duften af "gammelt" rammer ens næsebor. Det skyldes nok at jeg forbinder julen med den duft mine forældres julepynt havde når vi slæbte dem ned fra loftet (nu kælderen) og man graver de gamle nisser og andet pynt frem. Det er også en duft der hører julen til! Der er sikkert mange andre dufte som jeg har glemt.


Jeg håber at i alle får stimuleret jeres duftesans i julen, og dermed bliver indhyllet i gode minder om fortidens jul. Jeg vil nyde duften af min fars kreationer i køkkenet og (når det engang endelig er færdig) nyde smagen af dem! 
Glædelig jul til jer!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar