lørdag den 27. september 2014

Dumheder kommer sjældent alene

Jeg er simpelthen et fjols når det kommer til at overspise når jeg trøstespiser. Er jeg er alene så æder jeg til jeg får kvalme og får det værre - på trods af man gør det fordi det skal være en "trøst". Jeg har svært ved efterfølgende at forstå hvad det er der sker i hjernen og hvorfor? Jeg ved godt hvad og hvorfor, så befri mig for prædiken. Dette er ikke et indlæg der skal lægge op til diæt-debatter og alt det der. Det er bare et behov for at dele den grimme side af mig uden at blive dømt og belært. 
Nogle gange har jeg lyst til at stikke to fingre i halsen og få det op igen, da det giver dårlig samvittighed og føles som en reminder om hvor svag og dum man er. 

Det er fascinerende at man kan gøre det om og om igen - at man ikke lære af sine fejl. Det er som om hjernen går på autopilot og man ikke længere har fornuften med i det man foretager sig. Det lyder som svaghed og måske det er det, men jeg tænker at det er indgroede forsvarsmekanismer der skal arbejdes meget på for at ændre - ligeså vel som dem der lider af anoreksi og bulimi. Det er ikke noget man ændre fra nat til dag. 

Det er endnu et af de problemer jeg render rundt med og kæmper med i dagligdagen - det så lige dagens lys idag ovenpå alt det med kæresten. En "ulykke" kommer sjældent alene. Der kom dog noget godt ud af idag - JEG HAR VÆRET UDE! - jeg gik selv ned til psykiatrien og er første gang i ja månedsvis at jeg har været uden for en dør alene og gået nogle steder hen. Lyder voldsomt, men jeg isolere mig helst - kommer kun ud sammen med kæresten. Er afhængig af andres selskab. 

Det var faktisk rart at gå der i den friske luft alene. Man er mere fri, på en eller anden måde, men samtidig også mere sårbar. Det er ikke noget jeg har haft så store problemer med før i tiden, for der boede jeg hjemme i Faaborg og kunne gå alene om aftenen når alle er gået i seng - og dermed slippe for mennesker - men efter jeg er flyttet hertil så har jeg holdt mig indendøre. 

Det er helt sikkert to ting jeg skal have arbejdet seriøst med det næste stykke tid - en ting af gangen - starter med at komme mere ud - det er det der er nemmest at ændre - samt at jeg er nødt til selv at komme i skole mandag - så det giver sig selv at jeg kan træne lidt, samt i morgen når jeg igen skal ned til psyk. 

Håber i nyder jeres weekend - jeg bliver passet godt på herhjemme af mine dyrebørn. De passer på "mor"! 




De skiftes til at ligge hos mig på sofaen! Det er dejligt man har sådanne dyr - så er man aldrig helt alene... Dog kommer de sikkert kun fordi jeg har taget dynen med ned, men det siger vi ikke til nogen!



2 kommentarer:

  1. kender det alt for godt.. jeg stoppet også i skuffen for at trøste mig selv ind imellem. Heldigvis er jeg ret godt til at acceptere når jeg har en dårlig dag og at der i morgen kommer en ny dag. Vi kan alle være nede og ha dårlige perioder.. Hvor er det dejligt at misserne passer på dig..

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Uden dem havde jeg sikker proppet mere i hovedet (fordi de lå på dynen og forhindrede mig i at rejse mig)! ;)

      Slet