lørdag den 2. august 2014

Bilforhandler fra helvede - vig bort!

Ja som skrevet så har vi haft vores bøvl med en uærlig bilforhandler i Fredericia, som det lykkedes at snøre os - på trods af at Stig er mekaniker og vi begge er ret kritiske og forsigtige. Bilen var en Opel Corsa D fra 2007, som ifølge sælger var en sport-model (det var det slet ikke), med fuld service (service viste sig ikke at være overholdt) og derudover havde den defekt kæde (fik vi konstateret ved Opel værksted), rustplet gemt under et DK klistermærke, rustpletter generelt forsøgt skjult med lakstift og jeg kunne nævne flere defekter og skjulte fejl. 

Selvfølgelig var vi ikke tilfredse med handlen og da vi i et brev med klager over alle fejl og mangler, nævnte ordet "kompensation for fejl på annonce" så stod han på bagben, da han ikke mente at have ført falsk markedsføring (selvom det tydeligt var tilfældet). Dog kunne han ikke se udenom den 2 måneders garanti på motor (som ifølge dansk lovgivning skal være 6 måneder for biler solgt af bilforhandlere) og han skulle have bilen ned til skift af kæde. 

Vi tog imellemtiden sagen op hos FDM, men de mente sagen ville tage minimum et par måneder - hvilket ville betyde at sommerferien ville foregå uden bil og dermed være ødelagt af man er bundet til offentlig transport eller at alt skal foregå i cykel/gå afstand. Det kunne vi ikke rigtig se nogen fordel i så vi tog kontakt til forhandler og sagde vi ville have at handlen skulle gå tilbage.

Det kom til at koste os over 3000 kr., da han ikke ville stå for udgifter til nummerplade, samt kørsel frem og tilbage. Vi har udover de 1280 + 60 (aflevering af nummerplader), brugt flere tusinde på benzin og tjek ved Opel, da den havde en underlig motorlyd, som viste sig at være en defekt kæde. Generelt blev vi taget godt og grundigt ved næsen og når jeg ser tilbage kan jeg godt se de tegn vi skulle have reageret på, men man kan ikke lave fortiden om - kun lære af den! Derfor har vi været nede og hente pengene igår - sølle 43.660 kr (vi gav 45.000).

Vi har selvfølgelig kigget på mange andre biler og har idag været ude og kigge på en vi har fundet, som er noget pænere og har en rimelig pris. Samme model, årgang, farve - dog diesel og med fartpilot, træk og aircondition - til 49.000 kr. Så trods merpris har vi valgt at købe den, da den er pænere og har mere udstyr, samt at sælger var privat og virkede troværdig og ærlig. Så nu skal den hentes på mandag og jeg ser frem til at kunne nyde sommerferien med spontane køreture i genbrug, på loppemarked, til stranden, Fyn og så videre. Bliver dejligt på trods af at kontoen er tømt og vi må leve på en sten resten af året. That's life as a car owner! 

Kørekort? Nej tak! - ikke nu ihvertfald! Tror ikke det kommer som en overraskelse når jeg siger at biler hænger mig langt ud af halsen efter tre ugers bilhelvede!? Nej vel? Jeg tror bare at jeg flytter tæt på min arbejdsplads i fremtiden, så jeg kan cykle! 

Lige et godt råd med på vejen - Køb ALDRIG biler hos MQM Biler i Fredericia! - Selv tak! ;D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar